Verkiezingsprogramma Partij Ons SOESTerberg (POS) 2026-2030


Dichtbij. Duidelijk. Doen.

Beste medebewoner van Soest en Soesterberg,

Alweer acht jaar geleden zijn we met een kleine groep dorpsgenoten begonnen met POS. Niet omdat we per se “politiek” wilden bedrijven, maar omdat we zagen dat er iets misging: besluiten werden te vaak boven de hoofden van inwoners genomen en te weinig mét hen. De gemeente leek soms vergeten te zijn voor wie ze er eigenlijk is: voor u, voor ons allemaal.

Sindsdien is er veel veranderd. POS groeide in 2022 van één naar drie zetels en meer mensen dan ooit herkennen zich in ons uitgangspunt: gezond verstand, dorps karakter en een gemeente die luistert. We zijn trots op wat we hebben bereikt – maar er is nog veel te doen. In dit programma leest u waar wij ons de komende jaren voor willen inzetten.

Wij willen dat de gemeente weer dichtbij haar inwoners komt. Dat jongeren in Soesterberg en Soest kunnen blijven wonen. Dat ouderen de mogelijkheid krijgen om kleiner te wonen, in hun eigen dorp en dichtbij voorzieningen. Dat we ons groen beschermen, onze voorzieningen behouden en ons geld verstandig besteden. Kortom: omzien naar elkaar.

We kiezen niet voor ingewikkelde visies, maar voor duidelijke keuzes. We willen dat de gemeente eerlijk communiceert, dat de raad vaker de wijken ingaat, en dat inwoners echt invloed hebben op beslissingen die hun leven raken.

U zult in dit programma zien dat POS staat voor:

• Inwoners hebben écht een stem: een gemeente die luistert, duidelijk communiceert en inwoners écht invloed geeft op beslissingen die hun leven raken;

• Wonen dat past bij onze inwoners: betaalbare woningen voor jongeren en ouderen, met voorrang voor eigen inwoners en oog voor de omgeving;

• Groen dat blijft voor toekomstige generaties: hoge bomen, lage huizen en zorgvuldig omgaan met onze natuur en leefomgeving;

• Goed bestuur: verstandig omgaan met gemeenschapsgeld, eerlijke keuzes en samenwerking met gezond verstand in plaats van Haagse ruziecultuur;

• Samen leven, sporten en zorgen voor elkaar: iedereen kan meedoen – met goede scholen, zorg dichtbij, veilige buurten en ruimte voor ontmoeting.

Soest en Soesterberg zijn bijzondere plekken - dorpen met karakter, geschiedenis en gemeenschapszin. Dat willen we behouden. Geen stadse hoogbouw of ondoordachte plannen, maar hoge bomen, lage huizen en ruimte voor elkaar. Wij geloven in politiek die verbindt in plaats van verdeelt. In een gemeentebestuur dat luistert in plaats van oplegt. In een lokale politiek die samenwerkt, waar men elkaar in de ogen kijkt, waar we geen Haagse moddergevechten houden, maar werken aan oplossingen. Waarin we met elkaar vooruitzien en werken aan een mooie toekomst voor onze mooie dorpen.

1. Meer inspraak in openbaar bestuur


De gemeente is er voor u en niet andersom.  Het woon- en leefklimaat in onze gemeente is een veelbesproken onderwerp binnen de politiek en veel inwoners van Soest en Soesterberg voelen zich nog steeds niet voldoende gehoord of serieus genomen. Er wordt over ons gesproken, maar nog onvoldoende met ons. Ondanks dat zijn er op dit gebied, mede onder aanvoering van POS, wel stappen gezet. Zo worden inwoners beter – op initiatief van POS ook per post – geïnformeerd over ontwikkelingen in hun buurt, geven we actief input op nieuw beleid dat veel meer vanuit de inwoners wordt vormgegeven en gaat de gemeenteraad ook in buurten vergaderen om met mensen te spreken en hun wensen politiek te vertalen tijdens raadsvergaderingen. De waardering van de inwoners van het gemeentebestuur laat echter nog steeds te wensen over. POS doet er alles aan om de burgers meer te betrekken bij beleidsontwikkeling en planvorming en we gaan hier graag mee door. Zeker als die ontwikkelingen directe invloed hebben op de woonomgeving, het woongenot, de veiligheid en de gezondheid van inwoners. Verslechtering van de luchtkwaliteit, vermindering van sociaal-maatschappelijke voorzieningen, toenemende verkeersdrukte, een groeiend tekort aan betaalbare woningen, etc. Inwoners geven talloze signalen af, maar wat doet de gemeente met deze signalen? In de afgelopen vier jaar is er vooral veel gepraat over woningen, zijn er visies opgesteld, maar is er nog te weinig gedaan wat zichtbaar en tastbaar is. Dat kan en moet beter.|

Betere en duidelijkere communicatie door de gemeente

Veel berichten en informatie vanuit de gemeente is onduidelijk; wollig taalgebruik en het is lastig te begrijpen wat college- of raadsbesluiten betekenen voor de eigen (woon-)situatie. Hier zijn stappen in gezet; inwoners kunnen een schrijven van de gemeente terugsturen en verzoeken om een beter begrijpelijk stuk. POS ziet een belangrijke rol weggelegd voor nieuwe media, naast ouderwets ‘praten’ met inwoners. De afstand tot de burger is de laatste jaren steeds groter geworden en het vertrouwen in de overheid daalt. Burgemeester, wethouders en de raad moeten zich vaker laten zien. Zoals eerder gezegd wordt op initiatief van POS een plan uitgewerkt om de raad in buurten te laten vergaderen en daar op te halen wat er leeft. Dit moet in de komende raadsperiode verder worden uitgewerkt. POS heeft daar al voor gekozen en wil de lijnen kort houden door toegankelijk te zijn en rechtstreeks in gesprek te gaan met inwoners en organisaties. Zo organiseren wij regelmatig politieke cafés om informatie en terugkoppeling op te halen bij onze inwoners en staan we regelmatig op de markt om met mensen in gesprek te gaan, juist buiten verkiezingstijd. POS is niet verbonden aan standpunten van landelijke politieke partijen, het lokale belang staat voorop.

Betere afspiegeling van de samenleving

We zien dat steeds minder mensen geïnteresseerd zijn in de lokale politiek. Ook zien we dat de meeste mensen die politiek actief zijn oudere mannen zijn. Wij zouden dat graag anders zien, zodat de gemeenteraad een betere afspiegeling vormt van de gehele bevolking van Soest en Soesterberg. Wij streven ernaar dat politiek weer dichtbij komt, want het gaat over gewone mensen – over iedereen die in de gemeente Soest woont en dat specifiek jongeren, onze volgende generatie inwoners, gestimuleerd worden om een actievere rol te spelen binnen het politieke domein. De gemiddelde leeftijd van de gemeenteraad in onze gemeente is wat ons betreft te hoog. Initiatieven die bijdragen aan grotere betrokkenheid van onze

jongere inwoners kunnen op onze steun rekenen. Wij ondersteunen dan ook van harte de instelling van de jongerenraad. De gemeenteraad van Soest vinden wij nog onvoldoende zichtbaar in de samenleving en bovendien blijft Soesterberg ten opzichte van Soest ondervertegenwoordigd in de raad.

Gebruik van gezond verstand

Kennis van zaken, gezond verstand en de menselijke maat dienen als basis genomen te worden bij alle politieke beslissingen. Soms wordt er veel te complex gedacht en lijkt het wel of anderen (zeggen te) weten wat goed voor ons is. Natuurlijk moet rekening worden gehouden met de toekomst en grotere maatschappelijke en mondiale vraagstukken. Soest en Soesterberg vormen een onderdeel van het grotere geheel. Rekening moet worden gehouden met klimaatakkoorden en de toekomstige leefbaarheid van onze omgeving; daarom moet het ondoordacht omvormen van groen naar bebouwing op onderdelen worden heroverwogen en in breder perspectief geplaatst worden. Het gaat om ons, de inwoners van Soest en Soesterberg!

Ook om die reden vinden wij dat moet worden gestreefd naar meer kennisdeling en -uitwisseling tussen burger en politiek; iets wat nog te weinig gebeurt. Bewezen ervaring, kennis en kunde van al onze inwoners moet daarbinnen een belangrijke rol krijgen. Politiek wensdenken zou van ondergeschikt belang moeten zijn. De gemeente moet de inwoner meer centraal stellen. Een transparant en openhartig college van burgermeesters en wethouders én een goed functionerend ambtenarenapparaat is daarin essentieel. Daarnaast moet ook worden geëxperimenteerd met flexibelere openingstijden; meer mensen zullen in de avonduren naar de publieksbalie willen kunnen voor bijvoorbeeld hun paspoort of rijbewijs. Waar mogelijk moeten hulpbehoeftigen thuis kunnen worden bezocht en geholpen.

Daarbij maakt POS zich zorgen over de afstand tussen burger en politiek. Zeker als het gaat over ontwikkelingen waar de gemeenteraad en daarmee de burger, invloed verliest. Zo decentraliseert de landelijke overheid steeds meer door taken neer te leggen bij gemeenten, die de betreffende taken vaak alleen niet aankunnen. Denk aan jeugdzorg en projecten als Hart van de Heuvelrug waarbij gemeenten niet ontkomen aan, vaak voor de burger ondoorzichtige, samenwerkingsverbanden waar nauwelijks invloed op is uit te oefenen. Hetzelfde geldt voor onder meer de Omgevingsvisie, Regionale Energie Strategie, Ontwikkelbeeld Amersfoort en het zogeheten gebiedsperspectief van A(mersfoort) tot Z(eist).


Actief informeren


POS wil daarom een actieve rol spelen in het informeren en betrekken van inwoners. Ook als het gaat om grotere projecten en ‘grensoverschrijdende’ plannen en samenwerkingsverbanden. Soesterberg en Soest zijn daarmee bovenal een samenleving van burgers en niet van politici. De gemeente Soest moet inwoners aanmoedigen om mee te denken en hen zoveel mogelijk in een vroeg stadium (helpen) betrekken bij grote plannen, in plaats van hinderen of onwetend te laten. Niet alleen informatieavonden organiseren, maar ook inspraakavonden waarbij inspraak serieus wordt gewogen, in plaats van deze consequent terzijde te schuiven.

De gemeente is er voor de burger, de burger is er niet voor de gemeente. Zowel heldere communicatie als goede participatie, waarin ook de belangen van minderheden eerlijk worden meegewogen, zijn voor POS zeer belangrijk. POS wil daarmee de 
lokale democratie versterken. Dat betekent voor ons ook dat meerderheden nooit achteloos over minderheidsstandpunten heen mogen walsen, dat afwijkende meningen met respect worden behandeld en dat we samenwerkingen met geen enkele partij of groep bij voorbaat uitsluiten. We zoeken liever verbinding dan loopgraven – misschien wel juist als we het niet altijd met elkaar eens zijn.

Communicatie kan verbeteren door sociale media en traditionele media meer en beter in te zetten, goede participatie door ook meer te vertrouwen op de kennis, kunde en verantwoordelijkheid van onze inwoners. Zo zouden wij een burgerberaad, samengesteld uit een representatieve steekproef van onze inwoners die kunnen meedenken over grote maatschappelijke vraagstukken, graag willen invoeren. Wij willen in de komende raadsperiode meer mogelijkheden verkennen naast het burgerberaad om inwonersbetrokkenheid en invloed aanzienlijk ter vergroten om daarmee ook onze democratie te versterken.

We zien dat de gemeente nog steeds moeite heeft haar inwoners te bereiken: zo zijn er naast een fysieke brief naar adressen in onze gemeente geen andere communicatiemiddelen direct naar onze inwoners. Dikwijls worden belangrijke onderwerpen alleen gecommuniceerd via social media en de lokale krant, waardoor veel inwoners niet op de hoogte zijn van ontwikkelingen die van grote invloed op hen en hun leefomgeving zijn. Zo werden huishoudens in Soesterberg niet persoonlijk of per huishouden geïnformeerd over ingrijpende plannen voor windturbines. Dat kan en moet anders. We willen mogelijkheden verkennen om inwoners ook op andere manieren direct en individueel te bereiken.

Goed openbaar vervoer faciliteren

De gemeente heeft een faciliterende rol; een goed openbaar vervoer en in overleg met de provincie zorgen dat dit met name in Soesterberg sterk verbetert, het toegankelijk houden van wegen, fietspaden en voetpaden; ook voor mindervaliden. POS heeft er in het verleden mede voor gezorgd dat treinverbindingen tussen Soest en Baarn beter aansluiten op verbindingen naar Hilversum en Amsterdam en dat een busverbinding van het Nationaal Militair Museum (NMM), via het dorp Soesterberg naar station Den Dolder, de steun heeft gekregen van de meerderheid van de raad. Datzelfde geldt voor onze inzet voor een reguliere busverbinding van Soesterberg met Utrecht CS en een toekomstige OV-hub in Soesterberg waarbij - op initiatief van POS - de bushalte bij de P+R bij de A28 in stand blijft; goed openbaar vervoer is en blijft een belangrijk aandachtsgebied voor POS.

Met betrekking tot de treinverbinding tussen Utrecht en Baarn hebben we onze zorgen over de toekomstbestendigheid van deze verbinding. De Nederlandse Spoorwegen hebben aangegeven dat de lijn onrendabel is. Wij zijn niet tegen het behoud van deze verbinding, wel denken we dat voor een op de toekomst gericht Soest – waarbij woningbouw in delen van de Soester polder achter de Schans wat POS betreft wenselijk is - ook een NS-station past aan de spoorlijn tussen Amsterdam en Amersfoort. Samenwerking met zowel de provincie, het Rijk als de Nederlandse Spoorwegen zijn hierbij essentieel. Wat POS betreft gaat de gemeente Soest zich voor beide actief hardmaken.


Cultuur en samenleving in Soesterberg

Verder willen wij dat openbare gelegenheden, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, openblijven. Vanwege de sluiting van het dorpshuis en het evenemententerrein in  Soesterberg heeft POS in de aanloop naar de vorige gemeenteraadsverkiezingen uitgesproken dat de gemeente zich actief moet inzetten voor de vestiging van een sociaal-culturele accommodatie in Soesterberg. Die is er in de vorm van ‘De Basis’ medio 2023 gekomen. Wij zijn blij dat er eindelijk is geïnvesteerd in een sociaal-maatschappelijke voorziening in het dorp. Wij hebben ons daar jarenlang voor hardgemaakt.

POS heeft met betrekking tot de Basis echter ook een kritische houding aangenomen over de uiteindelijke totstandkoming, de rol van maatschappelijke partners en de rol van de gemeente in het gehele proces. Het is algemeen bekend dat dit niet goed is verlopen. Nu het centrum er is, wat we als POS toejuichen, moet er ook kritisch worden gekeken naar de toekomstbestendigheid in zijn huidige vorm. Het belang van de Soesterbergse samenleving is daarin altijd leidend. Dat betekent ook dat naast de Basis er ‘gewoon’ ruimte moet zijn voor initiatieven elders in het dorp. Bijvoorbeeld voor jongeren. Na aanname van een voorstel van POS om het Odeon-gebouw te behouden als maatschappelijk vastgoed, is het tijd voor een vervolgstap: een jongerencentrum in dit pand. Een groeiend dorp heeft verbindende kracht nodig tussen oude en nieuwe inwoners, maar ook tussen ouderen en jongeren. Daarbij hoort waardering voor de kracht van zowel formeel georganiseerde als ongeorganiseerde vrijwilligers uit onze samenleving en een vrijwilligersbeleid dat daarbij past.

2. Betaalbare woningen voor Soesters en Soesterbergers


Doorstromen? Voorrang voor eigen inwoners. 
Voor POS is het van belang om woningen en voorzieningen te realiseren waar de huidige inwoners van de gemeente om zitten te springen: betaalbare huur- en koopwoningen voor jongeren en (alleenstaande) ouderen. Wat POS betreft wordt hier geen waardevolle natuur voor opgeofferd. Zorgen en wensen van inwoners moeten serieus worden genomen. Inmiddels is gebleken dat, ondanks de substantiële bevolkingsgroei, het voorzieningenniveau achterblijft of zelfs verschraald. Denk hierbij ook aan het verdwijnen van de Bachschool in Soest van haar oude locatie en bijvoorbeeld huisartsen die geen werkruimte kunnen vinden. De gemeente moet daarom een actieve rol spelen om het voorzieningenniveau op te krikken.

Door het grote tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen kunnen jongeren vaak de ouderlijke woning niet verlaten en geen zelfstandig bestaan opbouwen. Veel ouderen en alleenstaanden blijven noodgedwongen in hun huis wonen, terwijl zij in veel gevallen graag kleiner zouden willen wonen. De hoge vrijemarkthuren en prijzen van koopappartementen kunnen of willen zij vaak niet opbrengen – áls er al iets te vinden is. Betaalbare koopappartementen zijn in onze gemeente schaars. Daardoor stokt de doorstroming op de woningmarkt, vooral voor jongeren en ouderen.

Arts, apotheek en supermarkt

Het enige alternatief dat jongeren vaak nog hebben, naast bij hun ouders blijven wonen, is vertrekken uit de gemeente. POS wil er alles aan doen om dat te voorkomen. Wij stimuleren actief woningbouw die zich richt op jongeren en ouderen: woningen van minimaal 60 m² en bij voorkeur met drie kamers. Ouderen die kunnen verhuizen naar een aantrekkelijk appartement dicht bij voorzieningen als huisarts, apotheek en supermarkt, laten een eengezinswoning achter voor jonge gezinnen die toe zijn aan een volgende stap. Zo ontstaat

er meer doorstroming op de woningmarkt. POS wil dat inwoners die zelf een woningbouwinitiatief willen starten om jongeren aan een woning te helpen – zoals in Westbroek en ’t Goy – daarbij actieve ondersteuning krijgen van de gemeente.

POS richt zich op de huidige inwoners van Soest en Soesterberg zodat ze kunnen blijven wonen in hun dorp. POS is voorstander van zelfbewoningsplicht om speculatie tegen te gaan. Ook komt er wat POS betreft een heffing voor vastgoedeigenaren die een woning langer dan een jaar laten leegstaan. Een motie van POS en anderen om een voorrangsregeling in te stellen voor sociale huurwoningen voor Soesters en Soesterbergers is in 2021 aangenomen in de gemeenteraad. Inmiddels kan, mede door landelijke wetgeving, de helft van deze woningen worden toegewezen aan inwoners van Soest en Soesterberg of aan mensen met een maatschappelijke binding met onze gemeente. Voor nieuw te bouwen koopwoningen moet de gemeente projectontwikkelaars aanmoedigen - en indien wettelijk mogelijk: verplichten - om woningen zoveel mogelijk eerst aan te bieden aan inwoners van Soesterberg en Soest.

De bebouwde kom niet verder verstenen

POS kijkt met een kritisch oog naar mogelijkheden voor woningbouw binnen de kern Soest zelf. Deze zijn ook tijdens de afgelopen collegeperiode nog steeds grotendeels neergelegd en inmiddels uitgevoerd binnen Soesterberg, met onvoldoende inspraak en informatievoorziening voor directbetrokkenen. Wij zien dit graag anders. Bijvoorbeeld door industrieterreinen anders in te delen, maar ook door het bijvoorbeeld eenvoudiger te maken om kadastraal te splitsen en een woning bij te bouwen op bestaande percelen. Mits dit niet tot onaanvaardbare overlast leidt voor omwonenden.  Zoals gezegd heeft POS de voorkeur voor woningbouw op bestaand bebouwd terrein. Het zogeheten stenen voor stenenprincipe of rood-voor-rood-principe. Dat betekent niet hetzelfde als alles binnen de bebouwde kom oplossen.


We zijn kritisch op te veel en te hoog bouwen binnen de zogeheten rode contour. Er moet altijd goed worden gekeken of – en zo ja welke – bebouwing passend is op welke plek. Dat geldt voor zowel Soesterberg als Soest. Wij zijn dan ook voorstander van het instellen van maximale bouwhoogtes in delen van onze gemeente zodat het dorpse en groene karakter behouden kan blijven. In het kader daarvan maakt POS zich dan ook hard voor de bouw van woningen op het TBS-terrein in Soest. In 2021 is een motie van POS aangenomen die dit traject in gang heeft gezet. Anno 2026 moeten die woningen, met daaronder ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid, er daadwerkelijk ook komen. De uitvoering ervan blijven wij nauwlettend volgen. Met de ontwikkelaar worden afspraken gemaakt over voorrang voor Soesters op deze woningen.

3. Geen windturbines in de buurt van woningen & bossen als wapen tegen klimaatverandering

Klimaatverandering vormt één van de grote uitdagingen voor de toekomst. Dat geldt voor heel Nederland, dus ook voor de gemeente Soest. Gemeentes moeten hier op verschillende manieren mee omgaan. Dat gaat van kleine initiatieven als het stimuleren van groene tuinen en het afkoppelen van een regenwaterafvoer tot grotere ingrepen als de grootschalige energieopwekking door zonnevelden en windturbines.

POS is van mening dat ook de gemeente Soest haar steentje moet bijdragen in de strijd tegen klimaatverandering. Het middel moet echter niet erger zijn dan de kwaal: wij zijn tegen de bouw van windturbines als die schadelijk zijn voor de volksgezondheid en de natuur. Wij zijn dan ook tegen de bouw van windturbines aan de rand van Soest en Soesterberg. Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat de slagschaduw en de geluidsoverlast van een windturbine op een woonwijk valt.

Datzelfde geldt voor windturbines in natuurgebieden. Om die reden denken wij dat we kritisch moeten zijn op de neiging van Soest om zich als voortrekker te profileren binnen de Regionale Energiestrategie (RES) en in haar streven om in 2050 lokaal voor 50 procent CO₂-neutraal te zijn. We zijn niet tegen het streven naar vermindering van CO2 uitstoot, maar wel als het leidt tot draconische maatregelen die qua schaal en impact niet passen bij de gemeente Soest. Onze waardevolle natuur en onze inwoners mogen geen schade ondervinden.

Niets doen ook geen optie.

Zonnevelden op daken van bedrijven en woningen moet zoveel mogelijk gestimuleerd worden. Wat POS betreft zijn windturbines aan de rand van de Eempolder in Soest eventueel bespreekbaar. De afstand tot bebouwing is daar, in tegenstelling tot Soesterberg, relatief groot. Zonnevelden zoals gepland in de spoordriehoek bij Soest, maar afgewezen door een meerderheid van de gemeenteraad in 2021, zijn eveneens bespreekbaar, zeker in combinatie met woningbouw op deze plek. Schade aan bodem en landschap moet beperkt worden en woningbouw kan alleen zonder onherstelbare schade aan bodem en waterhuishouding. Dat geldt ook voor de plannen voor woningbouw rond de Stadhouderslaan in Soest. Mocht woningbouw mogelijk zijn, dan is POS voorstander van woningbouw rond de Stadhouderslaan.

In 2050 gaan alle woningen van het gas af. Wij zijn niet tegen deze ontwikkeling, maar blijven het traject kritisch volgen. Het mag namelijk niet zo zijn dat huiseigenaren gedwongen worden dure investeringen te moeten betalen uit eigen zak. Er moet een model worden bedacht waardoor ‘van het gas af’ financieel en maatschappelijk verantwoord wordt. Datzelfde geldt voor mensen in sociale huurwoningen. Die mogen wat POS betreft niet onevenredig hard worden geraakt in de portemonnee. Als POS zijn wij groot voorstander van het gebruik van kennis uit de samenleving. Wij bepleiten dan ook dat inwoners vanaf het allereerste begin actief betrokken worden bij het meedenken over klimaat en energietransitie en oplossingen te vinden die betaalbaar zijn en draagvlak hebben.

Meer bomen, niet minder

Vooralsnog wordt binnen de discussie over klimaat en energie te weinig aandacht geschonken aan het behoud van natuurgebieden en met name bossen. Bomen nemen immers CO2 op en zijn dus essentieel in het bestrijden van klimaatverandering. Wat POS betreft verdwijnen in de gemeente Soest geen bossen meer en pleiten wij juist voor méér in plaats van minder bomen. Ook het lokale buurtgroen heeft de warme steun van POS. In het kader van landschappelijke, ecologische en klimatologische waarden moet de gemeente Soest werken naar uitbreiding van het bomenbestand en niet naar afname. POS vindt dat dierenwelzijn en behoud van biodiversiteit onlosmakelijk bij een groene gemeente horen. Bij ruimtelijke plannen en het beheer van de openbare ruimte moet expliciet rekening worden gehouden met beschermde diersoorten en hun leefgebieden – van vleermuizen en broedvogels tot amfibieën en kleine zoogdieren. De gemeente doet tijdig ecologisch onderzoek, stimuleert

natuurinclusief bouwen (zoals nestkasten, faunapassages en donkere groenzones) en ziet streng toe op de naleving van regels voor natuur- en dierenbescherming.

POS is en blijft fel tegenstander van de vernietiging van landgoed Oude Tempel. Wij willen dat dit unieke bos volledig behouden blijft. Helaas ontbreekt er op dit moment in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Soest een meerderheid voor behoud in volle omvang. Daarom blijft POS zich onvermoeibaar inzetten om de plannen te stoppen of zo veel mogelijk bij te sturen. Hoe groter POS wordt, hoe meer invloed wij hebben om het bos te beschermen. Wij zouden het liefst zien dat er helemaal geen woningen komen. Daarbij moet de gemeente Soest de samenwerking zoeken met de provincie Utrecht en de gemeente Zeist.

4. Ruimtelijke Ordening & behoud dorpse en groene karakter

Ook mensen hebben natuur nodig

Wij zijn voorstander van betaalbaar wonen voor iedereen en zeker niet tegen woningbouw. Wij zijn wel tegen ondoordachte grootschalige woningbouw op waardevolle plekken als de Oude Tempel en het Soesterveen terwijl er genoeg andere ruimte is binnen de gemeente Soest. Wat POS betreft moet er kritisch worden gekeken naar de rode contouren in Soest. Gebieden binnen de bestaande rode contour, zijn misschien wel waardevoller dan delen van de Eempolder achter de Schans en de Spoorwegdriehoek. POS ziet daar op langere termijn kansen voor woningbouwontwikkeling voor alle doelgroepen, waarbij tevens de mobiliteit kan worden verbeterd door een nieuw station bij de treinverbinding Amersfoort – Amsterdam. Aan bouwen van meer woningen ontkomt de gemeente Soest niet. Niet alleen vanwege behoefte van eigen inwoners, ook vanwege de landelijke woningbouwopgave.

Uit inwonersinbreng ten behoeve van de omgevingsvisie, die kort gezegd de contouren uitzet naar hoe de gemeente Soest er richting 2040 moet uitzien, komt naar voren dat inwoners willen dat het groene en dorpse karakter van de kernen behouden blijft. Dat is ook een streven van POS. Ook met de komst van extra onderdelen van Defensie zit Soesterberg qua inwonertal, en woningaantal, aan zijn taks. De groene omgeving in en om Soesterberg dient behouden en versterkt te worden. Onderdeel van het dorpse karakter en een fijne leefomgeving is ook dat je je auto kunt parkeren. Door de huidige parkeernormen zien we parkeeroverlast en irritatie toenemen. POS streeft naar een realistische parkeernorm. Bij groen hoort ook goed groenonderhoud van de openbare ruimte. Dit kan ook middels burgerinitiatieven die (financieel) worden ondersteund.

Veel regio- en gebiedsontwikkelingen zijn lastig bij te sturen, maar hoofdzaak voor POS blijft het behartigen van de belangen die ze wel kan dienen: die van de inwoners van Soesterberg en Soest. In de participatiefase hebben deelnemende inwoners aangegeven het dorpse en groene karakter van hun dorp te waarderen en te willen behouden, zeker in Soesterberg. Ontwikkelingen dienen daarbij aan te sluiten.

5. Cultuurhistorie

De gemeente Soest in het algemeen en Soesterberg in het bijzonder blinken uit in de aanwezigheid van levende geschiedenis en daarmee samenhangende culturele en economische waarden. Denk aan Park Vliegbasis Soesterberg, het Nationaal Militair Museum, de Wegh der Weegen, de Paltz, het openluchttheater Cabrio, Kontakt der Kontinenten, de Oude Tempel in Soesterberg en de Engh in Soest. In haar plannen moet de gemeente Soest rekening houden met de vele mogelijkheden die juist de cultuurhistorische waarden vormen voor heel de gemeente Soest. Reden temeer om zeer terughoudend te zijn met het omvormen van plangebied de Oude Tempel of andere ontwikkelingen die ons cultuur-historisch bezit kunnen aantasten of vernietigen.

De verschillende waarden kunnen elkaar versterken, maar kunnen niet ten koste gaan van elkaar. De aantrekkelijkheid, leefbaarheid en economische waarde hangen met elkaar samen. Toeristen komen naar Soesterberg, de Eem en de Soesterduinen om te fietsen of te wandelen. Men komt om het Nationaal Militair Museum te bezoeken en om te ontspannen in de sauna of de vele horeca te bezoeken die onze gemeente rijk is. Die combinatie zorgt voor een grote aantrekkingskracht op iedereen, maar ook voor de eigen inwoners. Binnen de aanwezigheid van bestaande ‘aantrekkelijkheidspunten’ moet oog zijn voor die samenhang.

De cultuurhistorische waarden van met name Soesterberg moeten verder worden versterkt ten behoeve van de leefbaarheid en beleefbaarheid van het dorp. De zogeheten stepping stones binnen het Masterplan Soesterberg komen onvoldoende tot hun recht, omdat mensen niet vanaf restaurant Soesterdal het dorp in trekken. Dit moet verbeteren om ook toeristen het dorp in te krijgen, wat ook ten goede komt aan de middenstand. Het toeristisch potentieel kan, mede gezien de geschiedkundige waarde van de kern van Soesterberg, verder verbeteren.

Laat de rijke historie van Soest en Soesterberg zien en benut deze

Kunst en cultuur is belangrijk voor iedereen. We kijken en luisteren ernaar en genieten ervan. Soest en Soesterberg hebben een rijke (cultuur)historie, waar nog veel van is overgebleven en zeker de moeite waard is om te behouden. Vele particuliere initiatieven zijn daartoe reeds genomen, bijvoorbeeld stichting Wegh der Weegen, stichting Behoud de Eemvallei en stichting molen De Windhond. Beide dorpen hebben een agrarische achtergrond; de natuur en dan met name akkerbouw, verschaften het inkomen. Tijden veranderen, maar de nostalgie blijft. Dit is onder andere te zien in het jaarlijkse Landjuweel met het Soester Groot Gaesbeker Gilde, maar ook de gewijzigde bestemming van de vliegbasis naar natuur én museumterrein. In Soest(erberg) zijn het Museum Soest en het Nationaal Militair Museum. Beiden zijn private organisaties, maar door hun wisselende tentoonstellingen grote publiekstrekkers. Idea, Artishock, Cabrio en het Herman van Veen Arts Center zijn de bekendste initiatieven wanneer het gaat over kunst, theater en muziek. Verder zijn er de vele particuliere initiatieven denk hierbij ook aan het Soesterbergse Halloween; de bakermat van deze Amerikaanse traditie in Nederland.

Kunst en cultuur is dus waardevol voor onze gemeente. Sterker nog: publiekstrekkers, goed voor de werkgelegenheid, de uitstraling van de gemeente Soest én dus ook goed voor de economie. Het bestaande kunst- en cultuuraanbod moet in stand blijven.

POS is kritisch ten aanzien van een ‘Huis van de Samenleving' in het gemeentehuis. Wij hebben twijfels bij de (financiële) haalbaarheid en het maatschappelijk draagvlak. Centreren van deze cultuurfunctie rond het gemeentehuis mag namelijk niet betekenen dat (cultuur-) functies uit andere delen van Soest moeten verdwijnen. Wij denken dat daar onvoldoende draagvlak voor is.

6. Veiligheid in de/uw buurt

Veel burgers in Nederland voelen zich in toenemende mate onveilig. Wij vinden dat ook in de gemeente Soest een (gevoel) van onveiligheid groeit. Niet alleen (ernstige) incidenten, ook openlijk drugsgebruik, vandalisme en zinloos geweld zorgen voor een groeiend onbehagen. Ondermijning, dat veelal onzichtbaar is, is een ontwikkeling die we een halt moeten toeroepen. Verder vinden we dat de politie vaker zichtbaar en beter benaderbaar moet zijn. Het AZC op Kamp van Zeist is een punt van aandacht. Mogelijke overlast moet daadkrachtig worden bestreden. Daarop aansluitend vindt POS dat Soesterberg, niet de gemeente Zeist waar Kamp van Zeist ligt, meer dan voldoende zijn steentje heeft bijgedragen aan de opvang van asielzoekers. Taakstelling of hoge toestroom of niet: wat POS betreft wordt het AZC op Kamp van Zeist volgens afspraak uiterlijk in mei 2028 gesloten.

De Spreidingswet bepaalt hoeveel asielzoekers elke gemeente in Nederland moet opvangen. Die wet wordt naar verwachting niet ingetrokken door een nieuw kabinet. Gemeenten kunnen daar niet zelf over beslissen en de wet bevat ook sancties - waaronder het door de provincie aanwijzen van locaties - als een gemeente onvoldoende meewerkt. POS wil dat Soest niet wordt benadeeld doordat het AZC op Kamp van Zeist formeel op Zeister grondgebied staat: de opvangcapaciteit daar moet ten minste voor de helft meetellen voor de taakstelling van Soest.

Als het kabinet besluit dat er binnen onze gemeente nieuwe opvangplekken moeten worden gevonden, dan vindt POS dat er een evenwichtige en eerlijke verdeling moet plaatsvinden en dat Soesterberg niet opnieuw onevenredig belast mag worden. POS staat voor een humane, ordelijke en realistische aanpak met respect voor de draagkracht van onze buurten en onze dorpen.

Verbindende kracht betekent ook een veilige leefomgeving en weinig overlast. De buurtgerichte inzet van de wijkagent zal versterkt moeten worden. Politie moet vaker zichtbaar aanwezig zijn en de gemeente, waaronder jongerenwerkers, moet meer in gesprek gaan met burgers in zowel Soest als Soesterberg.

Te vaak denkt de gemeente wel ‘te weten’ wat goed is voor 'de burger'. Helaas blijkt vaak het tegendeel of worden maar ten dele maatregelen getroffen. Overlast voorkomen enkel door repressie is geen oplossing. Jongeren mogen jong zijn en hun grenzen opzoeken. Hiervoor is in de gemeente Soest onvoldoende ruimte. Zoals aangegeven is POS voorstander van een plek speciaal voor de jeugd in Soesterberg: het Odeon-gebouw. Ook in Soest is er te weinig te doen voor jongeren. Er moet duidelijk onderzocht en gehandeld worden op de behoeften van jongeren. De jongerenraad kan hierin een duidelijke rol spelen.

7. Niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt

De gemeente moet met uw geld omgaan zoals de overheid ook van u verwacht dat u met uw geld omgaat: niet meer uitgeven dan u binnenkrijgt. Als POS zijn wij altijd kritisch geweest op het financiële beleid van de gemeente Soest. POS staat voor een echt gezond financieel beleid waarbij de rekening niet bij de inwoners terechtkomt. De gemeente Soest heeft een grote algemene reserve die ten dienste staat van de inwoners van de gemeente Soest. Die moet op het minimale niveau van 7 miljoen euro blijven om tegenvallers op te vangen. Op de lange termijn dreigen door bezuinigingen vanuit het Rijk wel tekorten te ontstaan. Die tekorten mogen niet ten laste komen van onze inwoners. POS is zeer terughoudend met verhogingen van de OZB en zeker met bezuinigingen op maatschappelijke voorzieningen.

Daarom moet er kritisch gekeken worden naar hoe wordt omgegaan met gemeenschapsgeld; uw geld. Zijn bepaalde bestedingen wel nodig en kan het efficiënter? Is de inhuur van consultants en adviesbureaus wel doelmatig? Is er voldoende geld beschikbaar voor de zaken die echt nodig zijn, waaronder onderwijs, gezondheid en sport en veiligheid? Veel gemeentes zitten in financieel zwaar weer, zeker op de langere termijn door het zogeheten Ravijnjaar: de bezuinigingen van het Rijk op het geld dat ze beschikbaar stelt aan gemeentes. Die tekorten zijn deels gedempt, maar nog niet volledig uit zicht. Dat komt ook door de hoge uitgaven in het sociaal domein, waaronder Jeugdzorg. Wat POS betreft is het zaak om vooral te kijken naar wat slimmer en daarmee misschien efficiënter en goedkoper kan. Dit kan en moet in samenwerking met maatschappelijke partners en cliënten.

8. Beter onderwijs, kinderopvang en zorg

Passend onderwijs op bereikbare afstand

Kwalitatief goed onderwijs kenmerkt zich doordat leerlingen en ouders zich gezien en gehoord voelen. Dat recht gedaan wordt aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen en dat zij daarvoor alle kansen krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen is het nodig dat er een grote mate van diversiteit bestaat van scholen in de gemeente Soest. Ouders en kinderen moeten een ruime keuze hebben om de school te kiezen die het best bij ze past. Kleinschaligheid en bereikbaarheid zijn belangrijke pijlers om dat te kunnen bewerkstelligen. In deze raadsperiode komt er nieuwbouw voor de Postiljon in Soesterberg. Door het stijgende inwonertal groeit deze school buiten zijn voegen. Het pand is verouderd en een leerlingenstop dreigt. Dit is voor POS onacceptabel. Tevens moet worden onderzocht of het nodig is om een vierde basisschool in Soesterberg te openen. Zo ja, dan moet die er komen.

Persoonlijke betrokkenheid bij onderwijs

Wij stimuleren de samenwerking tussen ouders en school actief, omdat wij ervan overtuigd zijn dat die samenwerking leidt tot betere prestaties en persoonlijke ontwikkeling. Recht op onderwijs is een groot goed en dient zich niet alleen te beperken tot kinderen. Gemeentelijke scholen hebben een centrale maatschappelijke functie en om die reden willen wij ook onderwijs aanbieden aan andere groepen mensen dan alleen kinderen en jongeren. Analfabetisme is ook in onze gemeente aanwezig en alle mensen die daaraan iets willen doen moeten de kans krijgen om onderwijs te kunnen volgen. Onderwijs maak je samen en daarom

is het belangrijk dat er een hoge mate van transparantie is binnen de onderwijsinstellingen waarin ouder- en leerlingbetrokkenheid een hoge prioriteit heeft. Meer geld is lang niet altijd de juiste oplossing om te komen tot kwalitatief beter onderwijs. De oplossing dient vooral ook gezocht te worden in efficiënter werken en minder bureaucratie.

Nabuurschap! Iedereen telt mee

Goede zorg voor kinderen kan niet zonder goede kinderopvang. Daarom moet de gemeente Soest zich actief inzetten voor het beschikbaar maken van locaties voor kinderopvang. In Soesterberg is al lange tijd te weinig capaciteit voor goede kinderopvang. POS is voorstander van een multifunctioneel gebruik van onderwijslocaties met kinderopvanglocaties in het kader van de doorgaande leerweg. Kinderen kunnen voorschoolse opvang krijgen, dan naar school gaan en eventueel daarvandaan doorgaan naar de naschoolse opvang. Alles binnen hetzelfde gebouw of op veilige loopafstand. Dit is goed voor het kind, zorgt voor het efficiënt gebruiken van gebouwen en is financieel interessant.

Ouderen moeten ook een onderdeel van onze digitaliserende samenleving blijven. Waar nodig moet de gemeente ouderen helpen met het digitaal wegwijs maken op de website van de gemeente Soest. De benodigde informatie is niet altijd eenvoudig te vinden, laat staan te begrijpen of toe te passen. De gemeente zou meer in ouderen moeten investeren, niet alleen in geld, maar zeker ook in aandacht. Het aantal ouderen neemt steeds verder toe; het aantal eenzame ouderen dus ook. Het woningaanbod en de woonmogelijkheden voor ouderen moet breder worden, onder meer met kangoeroewoningen en ouderenhofjes. Ook moet er gekeken worden naar meer levensloopbestendige woningen voor senioren en betaalbare sociale woningbouw.

Zorg voor ouderen en jeugdzorg

Dat betekent ook dat geïnvesteerd moet worden in voldoende woonvormen voor ouderen, maar ook in goed onderhoud en waar nodig renovatie of herbouw van bestaande woonvoorzieningen. Denk hierbij met name aan de Drie Eiken in Soesterberg, dat behouden moet blijven voor het dorp. Ook de Heybergh dient open te blijven en de zorg dient gegarandeerd te blijven. Zorg voor ouderen betekent ook: geen vermindering van arbeidsuren bij het verlenen van huishoudelijke hulp en geen telefonisch consult, maar via mondelinge persoonlijke gesprekken. Het uitgangspunt voor POS is ja tenzij en niet, nee mits. Ouderen moeten op een laagdrempelige manier en binnen 1 maand een beroep kunnen doen op noodzakelijke voorzieningen als hulp in de huishouding en taxivervoer naar bijvoorbeeld een ziekenhuis.

De jeugdzorg staat onder druk. Tekorten en wachtlijsten maken dat kinderen en gezinnen niet altijd op tijd de juiste hulp krijgen. POS vindt dat dit beter moet. In de komende raadsperiode willen we samen met betrokken organisaties en professionals kijken hoe de ondersteuning effectiever en toegankelijker kan worden, zodat jongeren sneller de hulp krijgen die ze nodig hebben.

9. Verkeer en bereikbaarheid beter op maat

Verkeersafwikkeling en bereikbaarheid is een punt van zorg voor nu, maar zeker voor de nabije toekomst gelet op de grote groei en daarmee samenhangende toename van het aantal inwoners in Soest, maar zeker ook in Soesterberg.

Juist vanwege deze grote groei is het belangrijk aandacht te besteden aan voldoende parkeergelegenheid en een betere verkeersveiligheid rond het winkelgebied aan de Rademakerstraat in Soesterberg. Hieraan wordt te weinig aandacht en urgentie gegeven. Zeker als het verwachte aantal inwoners, conform de ambitie van de gemeente, groeit naar tienduizend inwoners. Zoals gezegd wordt wat POS betreft wordt de parkeernorm aangepast. Mensen hebben nu eenmaal per huishouden meer dan 1 auto en het aantal parkeerplaatsen moet hierop worden aangepast.

Voldoende parkeergelegenheid en opheffen onveilige verkeerssituaties

In de komende raadsperiode krijgen de wegen in Soesterberg allemaal hun noodzakelijke upgrade. Dit onderdeel van het Masterplan Soesterberg moet voortvarend worden uitgevoerd en worden doorgetrokken naar de Amerikaanse wijk. Daar zijn zowel wegen als stoepen sterk verouderd en aan vervanging toe. We zijn overigens geen voorstander van het overal invoeren van 30-kilometer-zones binnen de bebouwde kom. Dit komt de doorstroming niet ten goede en verkeersonveiligheid is in niet onbelangrijke mate een gedragsprobleem wat daarbij niet wordt opgelost. Dat gezegd hebbende worden op onveilige plekken als de Dalweg en de Burgermeester Grothestraat in Soest en de Rademakerstraat en de Kampweg in Soesterberg snelheidsbeperkende maatregelen genomen. In samenwerking met de provincie Utrecht onderzoekt de gemeente Soest het veiliger maken van de Amersfoortsestraat in Soesterberg. POS ondersteunt dit streven. Daarbij hoort ook het veiliger en overzichtelijker maken van de voetgangersoversteek vanaf de Richelleweg naar de bushaltes langs de A28.

Ook het openbaar vervoer moet verder verbeteren. Een goede verbinding met station Den Dolder is een ambitie waar de gemeente zich hard voor moet maken bij de provincie Utrecht. Ook een goede verbinding tussen Utrecht en Amersfoort met het Nationaal Militair Museum (NMM) en het versterken van de verbinding tussen het NMM en het dorp Soesterberg zijn aandachtspunten. Wij zijn tegen de busbaan door landgoed Oude Tempel. Onderzocht moet worden of de reeds aangelegde bushalte in de Groene Hoogte kan worden aangepast in een keerlus, waardoor busvervoer wel mogelijk wordt en zowel de Groene Hoogte als de sauna kunnen worden gekoppeld aan het OV-netwerk.

10. Leefbaarheid, ondernemen en economie in balans

Bestaande partijen in de gemeenteraad gaan er te veel van uit dat de kwaliteit van wonen gelijk staat aan grotere (traditionele) bedrijvigheid en winkelbestand. Daarbij wordt een eenvoudige som gepresenteerd: meer inwoners = meer bedrijvigheid/winkelkeuze = meer kwaliteit van leven. Ook die gedachtegang is kortzichtig en getuigt van een gebrek aan inzicht, visie en toekomstbestendigheid. De blijvende gevolgen van de coronacrisis moeten hierin worden meegewogen.

In het hele land staan winkelpanden leeg, gaan warenhuizen failliet omdat mensen de weg naar de fysieke winkels niet meer vinden maar wel naar de webshop gaan. Ook werken mensen vaker vanuit huis. Onderzocht dient te worden wat de gevolgen zijn van met name de coronacrisis en het aangepast werken op de behoefte aan bedrijfspanden en bedrijventerreinen. Leegstand en verpaupering zijn immers slecht voor de leefbaarheid, zeker als waardevol groen moest wijken voor bedrijfs- en woningbouw. Gemeentelijk maatwerk voor middenstanders is belangrijk: geen belemmerende regels of administratieve lasten die niet nodig zijn.

Slim gebruik van bedrijventerreinen

Er moet een duidelijke visie komen wat we willen doen met onze bedrijfsterreinen en welke vormen van bedrijvigheid we wenselijk en onwenselijk achten. De omvorming van het Kwantum-terrein in Soesterberg en het terrein van de voormalige stallen van Lasseur in Soest naar garageboxen of opslagunits is POS een doorn in het oog. Die vorm van bedrijvigheid - en daarmee het onttrekken van waardevolle grond - wordt waar mogelijk in beleid onmogelijk gemaakt. Bedrijventerreinen moeten ten gunste komen van lokale werkgelegenheid, lokale ondernemers en het liefst in combinatie met wonen om daarmee een win-win-situatie te creëren.

Gezien de geopolitieke ontwikkelingen en de investeringen van Defensie in haar terreinen rond Soesterberg is het niet aannemelijk dat er ruimte komt om de bedrijven uit Kamer 3 in Soesterberg-Noord uit te plaatsen om daar woningbouw te realiseren. Als de feiten voor zich spreken dan moeten wij dat ook doen: Kamer 3 blijft bedrijventerrein en bedrijven worden niet uitgeplaatst. Bestaande bedrijventerreinen in onze gemeente moeten vooral efficiënter worden gebruikt: bij ontwikkelingen dient te worden ingezet op verdichting, zodat er meer bedrijvigheid mogelijk is bij een gelijkblijvend oppervlak. Nieuwe bedrijventerreinen toevoegen is wat POS betreft geen optie.

De grootste uitdagingen voor de toekomst, in heel Nederland en dus ook in de gemeente Soest, ligt in het voorzien in de behoefte aan woningen. Zeker als daarbij ook de behoefte is om het bestaande groen zowel binnen als buiten de bebouwde kom te behouden. De gemeente moet primair inzetten op woningbouw binnen het concept rood-voor-rood, ook als dit ten koste zou kunnen gaan van bedrijventerreinen.

11. Defensie als economische én maatschappelijke partner

Soesterberg heeft een unieke en historische band met Defensie. Die relatie leeft nog altijd voort in het dorp en de regio: van het Nationaal Militair Museum en het Park Vliegbasis Soesterberg tot de actieve kazernes en oefenterreinen. POS is er trots op dat Soesterberg deze rol vervult en ziet in de verwachte investeringen van Defensie niet alleen een erkenning van het militaire verleden, maar ook een kans voor de toekomst van het hele grondgebied van de gemeente Soest.

De groeiende aanwezigheid van Defensie in Soesterberg biedt kansen voor de gehele gemeente. Denk aan werkgelegenheid bij onderhoud, bouw, beveiliging, logistiek en dienstverlening. Lokale bedrijven, aannemers, installateurs en dienstverleners kunnen profiteren van opdrachten die voortvloeien uit militaire investeringen. Ook stageplekken, leer-werktrajecten en samenwerkingen met scholen kunnen worden versterkt. Daarmee worden niet alleen directe banen gecreëerd, maar ook duurzame economische netwerken opgebouwd — binnen en buiten Soesterberg.

POS wil dat de gemeente Soest deze kansen actief benut en zich opstelt als een gelijkwaardige partner van Defensie. De gemeente moet niet afwachtend zijn, maar actief meedenken, kansen agenderen en samenwerking bevorderen. Wat ons betreft komt er structureel overleg tussen de gemeente, Defensie, lokale ondernemers, maatschappelijke organisaties en (een afvaardiging van) de inwoners van Soesterberg om vroegtijdig kansen te signaleren en zorgen te bespreken. Zo wordt de economische waarde van Defensie verankerd in lokaal beleid en komt de opbrengst ten goede aan de hele gemeenschap.

12. Sport, recreatie en vrije tijd

Stimuleer en verbeter de mogelijkheden voor sporten en bewegen.

We vinden het belangrijk dat mensen zo veel mogelijk kunnen sporten en bewegen in Soest en Soesterberg. Dat kan ook recreatief fietsen of wandelen zijn, de hond uitlaten en spelen op straat of in de natuur. Sporten en bewegen is immers gezond; het draagt bij aan vitaliteit, een vermindering van welvaartsziekten, maar ook aan de bouw aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en sociale cohesie. Bewegingsarmoede, wat wil zeggen dat men naar gezondheidsmaatstaven te weinig beweegt, is een steeds groter wordend probleem in Nederland.

Niet alleen kinderen moeten kunnen sporten en bewegen, wij vinden dat dat ook voor volwassenen en ouderen geldt. De Banninghal in Soesterberg is vernieuwd en de nieuwe sportboulevard in Soest is opgeleverd. Wij vinden het belangrijk dat sporten betaalbaar blijft, ook voor wie minder te besteden heeft. En dat in bijzondere situaties daarom een beroep kan worden gedaan op het Jeugdfonds sport en cultuur. De huurtarieven voor sportverenigingen moeten niet verder omhoog, ook niet bij mogelijke tekorten door kortingen vanuit het Rijk. Verder moet gekeken worden naar de populariteit van binnensporten en de beschikbaarheid van sporthallen.

Met de nieuwbouw van de sporthal aan de Dalweg is het logisch om ook het zwembad open te houden. Die intentie hebben wij in 2025 dan ook gesteund. Een dekkende financiële exploitatie is hierin wel van belang. Medio 2026 komen er uitgewerkte toekomstscenario's naar de gemeenteraad. Onze ambitie is een zwemvoorziening dat in ruime mate geschikt is voor schoolzwemmen, recreatiezwemmen en sportverenigingen.

Benut de kansen die wandelen en fietsen Soest en Soesterberg bieden

Voor ongeorganiseerd bewegen en (sportief) recreëren in de buitenruimte is er volop ruimte in en rond Soest en Soesterberg. De voormalige vliegbasis, de omliggende bossen en agrarische gebieden nodigen de inwoners, maar ook talloze toeristen uit de omstreken, uit om te wandelen en te fietsen. We vinden het omwille van de beschikbaarheid, de veiligheid en ook ter stimulering van de lokale economie belangrijk dat wandel- en fietsroutes goed onderhouden worden en dat er meer rustpunten en uitspanningen langs de routes komen. Daarbij ook aandacht voor de alternatieve vormen van routegebonden sporten. Zoals mountainbiken, racefietsen, skeeleren, ruitersporten etc. De Utrechtse Heuvelrug staat immers al goed bekend als recreatiegebied en we vinden het, mede vanwege de economische effecten en ontwikkelpotenties, belangrijk dat de mogelijkheden behouden blijven én verder worden uitgebouwd.